onsdag 19. desember 2012

Hjemmelaget Baileys.



Kom over ei oppskrift på hjemmelaget Baileys og fant ut at dette må jeg prøve. Det står i oppskriften: bedre enn orginalen, oh yess!! Og det kan jeg skrive under på, dette var farlig godt;)

Oppskriften:

100 g melis
150g rørsukker
1 klype vaniljesukker
4 eggeplommer
3 ss varm, sterk espresso
1 strøken spiseskje kakaopulver
3 ts honning
1 l fløte
100 ml 60% sprit

Melis, rørsukker og vaniljesukker blandes med espressoen, og vispes deretter med 
eggeplommene til sukkeret er oppløst.
Så tilsettes kakaopulver, honning, fløte og sprit.
Fyll på nøye rengjorte flasker og la det stå kjølig over natten.
Oppbevares i kjøleskap.

 
Blir vanskelig å ta bare en av denne ja:)

God jul:)

13 kommentarer:

  1. Hva slags type sprit brukte du? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Står i oppskrifta: 100 ml 60% sprit:)

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jeg ikke sikker på, men en til to uker tenker jeg.
      God jul😊

      Slett
    2. Vi har hatt den stående en god stund og det har gått fint. Bare rist den litt før bruk for den skiller seg litt, så likt og smak 😊

      Slett
    3. Denne blir mye bedre om man bruker whiskey, kontra 60%. Bruk laktosefri fløte så blir den også mer holdbar.

      Slett
  3. Skal sukkeret løsnes helt opp når man rører sammen med eggeplommer? Det fikk ikke jeg til. Skal man røre veldig lenge da? Gjorde alt uten om det og satt i kjøleskapet.håper det blir bra forde

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke min oppskrift, men laget den i fjor, og gjør det samme igjen: løser opp sukkeret i espressoen først, så blander jeg det i alt det andre. Men pass på at sukker-espressoen blir kjølig, sånn at ikke eggeplommene blir eggerøre. :P

      Slett
  4. Skal sukkeret løsnes helt opp når man rører sammen med eggeplommer? Det fikk ikke jeg til. Skal man røre veldig lenge da? Gjorde alt uten om det og satt i kjøleskapet.håper det blir bra forde

    SvarSlett
  5. Når man har laga denne, må den stå lenge?

    SvarSlett